Necazurile sunt mila lui
Dumnezeu cu noi. Domnul ne iubeste si ne-a luat in brate ca sa inlature
din noi tot ceea ce nu este bun… Asa cum spalatoreasa fierbe, spala si
clateste rufele ca sa le albeasca, asa si Domnul ne fierbe, ne spala si
ne clateste ca sa ne albeasca si sa ne pregateasca pentru mostenirea
Imparatiei Sale, unde nu intra nimic necurat.
Unele necazuri si suferinte, Dumnezeu le trimite spre pedeapsa, ca un
canon; altele spre mustrare, ca omul sa se dezmeticeasca; altele ca
sa-l izbaveasca pe om de nenorocirea in care el ar fi cazut, daca ar fi
fost sanatos; altele pentru ca omul sa dea dovada de rabdare si prin
aceasta sa merite rasplata mare; iar altele ca sa-l curateasca de
anumite patimi. Precum si pentru multe alte motive.
Este bine
sa ne pocaim de bunavoie, sa nu asteptam sa ne trimita Dumnezeu pocainta
prin necazuri de tot felul, caci pricinile pentru care ne trimite
Dumnezeu necazurile sunt pacatele noastre. Deci, daca patesti necazuri
in viata, afla ca ai facut greseli.
Cand Domnul va pedepseste,
este drept sa ganditi ca are si de ce. Asadar cercetati motivul pentru
care sunteti batuti si indreptati apoi ceea ce trebuie indreptat.
Dreptilor le sunt trimise necazuri pentru incercare, iar noua, mai
degraba ca pedeapsa si chemare la pocainta. Daca aveti incredere ca
Domnul este un doctor care nu foloseste medicamentele in zadar, cand
veti evita greselile nu numai in fapte, ci si in ganduri si sentimente,
atunci si necazurile vor inceta.
Iata cateva feluri de necazuri si suferinte din viata oamenilor si pricinile care le favorizeaza:
1) BETESUGURILE TRUPULUI.
Din trei pricini se imbolnaveste trupul:
a) De la otravuri (toxine), din lipsa postului;
b) Din nastere, pentru ca fie tatal, fie mama, cand s-a zamislit
copilul, au fost sub influenta bauturilor alcoolice. In popor exista
vorba: “copii facuti la betie”. Asadar, fugiti de barbati ca de foc,
cand sunt ametiti de bautura;
c) Din desfranare, pentru ca nu
si-au infranat poftele, intrecand masura cuvenita, talharidu-si asfel
energia genetica. Este tocmai ca bogatul care saraceste. Asa si trupul
care si-a mancat toata vlaga;
2) VRAJBA IN CASA.
Aceasta isi are izvorul tot in pacate:
a) Din curvii nemarturisite, facute inainte sau dupa casatorie. Atunci
cand casatoria s-a inceput cu stangul, adica cu desfranarea, sotii au
intrat in casnicie cu o pecete draceasca pe trupul si pe sufletul lor si
pentru ca nu s-au spovedit, acel pacat le sparge casa, tocmai pentru ca
n-au omorat pe diavolul, care face acest lucru;
b) Daca sotii
traiesc in casatorie nelegitima (concubinaj) sau fara cununie
bisericeasca. Moda “casatoriei de proba” nu este altceva decat un
atentat grav la adresa mantuirii, sanatatii morale, fizice si spirituale
a persoanei, familiei si societatii, indepartandu-L pe Dumnezeu din
viata omului;
c) Din desfranarea sotilor. Dar sotii cum
desfraneaza, cand sunt legiuiti? In casnicie, binecuvantata este numai
nasterea de copii, iar tot ce este in afara de rostul acesta, este
desfranare si pacat (perversiuni, avorturi, contraceptie);
d)
Lacomia de avere a unui parinte cand si-a maritat fata sau si-a insurat
feciorul. O asemenea casatorie nu tine, pentru ca s-a facut cu o lucrare
a diavolului;
e) Nepotrivirea de varsta. Departarea cea mai
mare ce poate fi ingaduita este de 7 ani. Ce trece peste aceasta,
dovedeste patima desfranarii, care se razbuna. Vaduvii sa ia vaduve;
f) Din negrija fata de suflet a persoanelor din casa: negrija de
spovedanie, de Sfanta Impartasanie si de randuielile Bisericii, care
sunt poruncile lui Dumnezeu. Fiindca daca nu le pazesc pe acestea,
pazesc pe cele ale diavolului si nu pot sa aiba liniste;
g) Din
petrecerea fara post. Sotii nu mai tin seama de miercuri, de vineri,
de zilele postului si de sarbatori. Nu mai tin nici o randuiala. Si
bate Dumnezeu neranduiala, ca sa se faca randuiala;
3) PAGUBA IN AGONISEALA (AVERE).
Pricinile pentru care Dumnezeu arunca napasta asupra avutului nostru sunt:
a) Stapanii casei injura si dracuie. Atunci sa nu se mire ca li se implineste cuvantul, caci da Dumnezeu dupa cuvantul lor;
b) Lucreaza duminica. Caci daca vei lucra, vei pierde nu numai ce ai
lucrat duminica ci si ceea ce ai lucrat in cursul saptamanii;
c) Se uita la agoniseala sa ca la ochii din cap. Si-a lipit inima de
lucruri pieritoare. Pentru altceva a dat Dumnezeu inima, nu ca sa ti-o
inpotmolesti in gunoiul lumii, ci ca sa ti-o indrepti spre Tatal, Cel
din ceruri. Pe El sa-L iubim, de El sa ne lipim inima, caci neasemanata
este plata lui Dumnezeu, fata de cea data de lume. De aceea nu-ti lipi
inima nici de proprii tai copii, caci de vei patimi durere in cele
iubite peste masura, cine te va mangaia?
d) Ai cumparat din
mana rea, din mana patimasa, din mana care a furat sau de la unul care a
curvit. De aceea, mai inainte de a o amesteca cu ale tale, da-i cu
putina apa sfintita, caci sa stiti, pacatele trec si asupra pamantului
pe care-l calci si asupra avutului.
Cand a fost izgonit Adam
din Rai, Dumnezeu a blestemat pamantul: “Pentru că ai ascultat vorba
femeii tale şi ai mâncat din pomul din care ţi-am poruncit: “Să nu
mănânci”, blestemat va fi pământul pentru tine! Cu osteneală să te
hrăneşti din el în toate zilele vieţii tale! Spini şi pălămidă îţi va
rodi el şi te vei hrăni cu iarba câmpului! În sudoarea fetei tale îţi
vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care eşti
luat; căci pământ eşti şi în pământ te vei întoarce” (Facerea 3, 17-19).
Iata cum o greseala a noastra atarna asupra intregii averi;
e) Cineva se tine de vraji asupra ta. Cineva lucreaza cu diavolul asupra
ta si a averii tale, pentru ca n-ai ocrotirea lui Dumnezeu asupra ta.
Si ca sa nu mai poata lucra duhurile rele, curateste-ti trupul prin post
si rugaciune, fa sfestanie, pune-ti o Sfanta Cruce in curte si roaga-te
lui Dumnezeu sa te ocroteasca;
f) In curtea in care stai, sau
pe pamantul pe care-l lucrezi, apasa juraminte, blesteme sau nedreptate.
Sa luati seama, sa nu taiati o brazda din pamantul care nu este al
vostru, caci aduce moarte, dar se mai poate sa ai asupra curtii si alte
pacate. Poate ca ai cumparat aceasta curte cu bani munciti intr-o vreme
cand traiai in desfranare. De acesti bani, desi i-ai muncit, nu te vei
putea folosi, caci si asupra lor atarna si apasa pacatele din perioada
cand i-ai obtinut si te urmareste Dumnezeu pana in panzele albe. Pentru
ce? Pentru ca nu te marturisesti, pentru ca tii serpii in san si
Dumnezeu lasa sa te muste;
g) Apasa blestemele parintilor sau ale altora asupra casei tale si asupra ta;
h) Omoruri sau sinucideri facute in curtea ta sau copii lepadati si
ingropati ici, colo. Iar lepadarea copiilor este pacat strigator la cer;
i) Stapanii casei au pacate nemarturisite din tinerete sau de mult timp si nu le-au ispasit.
4) COPII INDARATNICI, NEASCULTATORI, NECREDINCIOSI SI DESFRANATI
Acestia vin din urmatoarele pricini:
a) Parintii nu au pazit postul si nu s-au putut infrana de la poftele
trupesti si asa au calcat zilele si timpurile neingaduite, care sunt:
miercurea, vinerea, duminica, sarbatorile de peste an si cele 4 posturi
mari. Toti copiii care rezulta sunt neascultatori si indaratnici,
pentru ca nici parintii lor nu au ascultat de poruncile lui Dumnezeu sa
pazeasca zilele sfintite;
b) Mamele nu s-au pazit pana la
curatenie deplina. Iar daca in vremea aceea tata a mai fost si beat, se
naste un copil care va fi slabanog fie cu mintea, fie cu trupul, fie cu
amandoua;
c) In vremea sarcinii, femeia nu s-a pazit de barbat.
De aceea multi copii se nasc morti sau mor de tineri sau daca traiesc
aluneca in curvie, pentru ca s-a intiparit pe ei pecetea curveasca inca
din pantecele mamei lor. Caci toate prin cate trece mama, in vremea
celor 9 luni de sarcina, fie bune, fie rele, se intiparesc in copil.
Iar cand acesta va creste mare, toate ii vor rasari in cale.
In
toate necazurile noastre nu putem gasi altundeva mangaiere decat in
credinta ca totul ni se intampla dupa voia lui Dumnezeu. Iar voia lui
Dumnezeu nu vrea pentru noi nimic mai mult decat mantuirea noastra si
catre acest tel indreapta tot ceea ce ne chinuie.
Iar
neplacerile si toate suferintele care va sunt date sa le simtiti,
indurati-le cu blandete si Domnul cel milostiv vi le va include in
canonul pe care fiecare trebuie sa-l duca pentru pacatele sale, dupa
randuiala Bisericii.
Surse bibliografice:
Parintele Arsenie Boca, “Tinerii, Familia si copiii nascuti in lanturi”;
Sfantul Teofan Zavoratul, “Sfaturi Intelepte”.
luni, 14 iulie 2014
miercuri, 2 iulie 2014
Rugaciunea din inima
Rugaciunea adevarata – rugaciunea din inima
Auzi ce spune? Dă-mi, fiule, inima ta, zice Solomon. Să vadă dacă te rogi din inimă. Rugăciunea din inimă, măcar de ar fi cât de scurtă, are mare putere. A fost un călugăr care se ruga de 30 de ani lui Dumnezeu ca să-l scape de draci, pentru că el era cu viaţă înaltă şi, când stătea la rugăciune, veneau dracii şi îi făceau fel de fel de sminteli. Veneau în chip de şarpe şi se încolăceau de picioarele lui când făcea metanii. Veneau vrabie, veneau în chip de ostaşi, îl ameninţau că îl taie cu sabia, băteau toba, cântau, jucau, făceau dracii orice. Şi de multe ori zicea călugărul: „Doamne, goneşte duhurile acestea de la mine”, căci îl înfricoşau, îi făceau mari nedreptăţi. Şi o dată a voit Dumnezeu să-i arate când e rugăciunea rugăciune. Şi stând el aşa la rugăciune pe la miezul nopţii, că de 30 de ani se ruga şi încă nu scăpase de războiul dracilor, deodată îi bate dracul în uşă. Şi întreabă călugărul:- Care-i acolo, măi?- Eu, diavolul, şi să ştii că Hristos al tău acum mi-a dat putere să te omor pe tine! Până acum n-am putut să te omor, doar te-am necăjit aşa. El, când a auzit că vrea să-l omoare, a strigat:- Nu intra, măi! Şi a prins dracul de uşă dinafară şi călugărul dinăuntru. Împingea dracul, iar călugărul ţinea uşa. Ei, cu duhul cel rău nu poţi ţine piept. Când a văzut că dracul deschide uşa şi el nu poate să-l ţină, n-a mai putut zice psalmi, că înainte el citea la Psaltire, ci numai atât a zis: „Iisuse, nu mă lăsa!”. Şi atunci a auzit un tunet, s-a făcut un huiet mare şi s-a stins diavolul, a ieşit o stea galbenă ca de pucioasă, a făcut-o putoare mare şi nu s-a mai auzit nimic. Şi atunci a început călugărul a plânge. Şi aude un glas:- Dar de ce plângi?- Doamne, plâng pentru că îndrăzneşte dracul să vină să mă omoare, că a zis că i-ai dat Tu voie!- Dar de ce nu te rogi?- De 30 de ani mă rog.- Niciodată nu te-ai rugat. Abia acum te-ai rugat că era dracul la uşă, cu mâna pe clanţă. De-abia acumte-am auzit.- Dar eu, Doamne, numai atât am zis: „Iisuse,nu mă lăsa”.- Da, dar ai zis din inimă. Până acum ai zis din gură, dar eu căutam să te rogi din inimă. Când ai zis„Nu mă lăsa”, ai zis din toată inima şi tocmai la cer a ajuns. Ştiţi de ce v-am spus istorioara asta? Pentru că Domnul caută să zicem şi rugăciuni mai scurte, dar să le zicem din toată inima. Sunt bune şi rugăciunile lungi, Psaltirea, sunt bune şi acatistele, sunt bune şi cele şapte laude, dar să ai oleacă de linişte şi să-ţi aduni mintea, şi acelea se cere să le zici cu mintea şi cu inima. Dar dacă tu ţii tot să faci treabă şi să alergişi să zici psalmi, unde se duce mintea? Nu-i pasă Lui de astea, îi pasă de rugăciunea cea din inimă.
Părintele Cleopa, Moldova Ortodoxa
luminapentrucandeladinsufl et
Auzi ce spune? Dă-mi, fiule, inima ta, zice Solomon. Să vadă dacă te rogi din inimă. Rugăciunea din inimă, măcar de ar fi cât de scurtă, are mare putere. A fost un călugăr care se ruga de 30 de ani lui Dumnezeu ca să-l scape de draci, pentru că el era cu viaţă înaltă şi, când stătea la rugăciune, veneau dracii şi îi făceau fel de fel de sminteli. Veneau în chip de şarpe şi se încolăceau de picioarele lui când făcea metanii. Veneau vrabie, veneau în chip de ostaşi, îl ameninţau că îl taie cu sabia, băteau toba, cântau, jucau, făceau dracii orice. Şi de multe ori zicea călugărul: „Doamne, goneşte duhurile acestea de la mine”, căci îl înfricoşau, îi făceau mari nedreptăţi. Şi o dată a voit Dumnezeu să-i arate când e rugăciunea rugăciune. Şi stând el aşa la rugăciune pe la miezul nopţii, că de 30 de ani se ruga şi încă nu scăpase de războiul dracilor, deodată îi bate dracul în uşă. Şi întreabă călugărul:- Care-i acolo, măi?- Eu, diavolul, şi să ştii că Hristos al tău acum mi-a dat putere să te omor pe tine! Până acum n-am putut să te omor, doar te-am necăjit aşa. El, când a auzit că vrea să-l omoare, a strigat:- Nu intra, măi! Şi a prins dracul de uşă dinafară şi călugărul dinăuntru. Împingea dracul, iar călugărul ţinea uşa. Ei, cu duhul cel rău nu poţi ţine piept. Când a văzut că dracul deschide uşa şi el nu poate să-l ţină, n-a mai putut zice psalmi, că înainte el citea la Psaltire, ci numai atât a zis: „Iisuse, nu mă lăsa!”. Şi atunci a auzit un tunet, s-a făcut un huiet mare şi s-a stins diavolul, a ieşit o stea galbenă ca de pucioasă, a făcut-o putoare mare şi nu s-a mai auzit nimic. Şi atunci a început călugărul a plânge. Şi aude un glas:- Dar de ce plângi?- Doamne, plâng pentru că îndrăzneşte dracul să vină să mă omoare, că a zis că i-ai dat Tu voie!- Dar de ce nu te rogi?- De 30 de ani mă rog.- Niciodată nu te-ai rugat. Abia acum te-ai rugat că era dracul la uşă, cu mâna pe clanţă. De-abia acumte-am auzit.- Dar eu, Doamne, numai atât am zis: „Iisuse,nu mă lăsa”.- Da, dar ai zis din inimă. Până acum ai zis din gură, dar eu căutam să te rogi din inimă. Când ai zis„Nu mă lăsa”, ai zis din toată inima şi tocmai la cer a ajuns. Ştiţi de ce v-am spus istorioara asta? Pentru că Domnul caută să zicem şi rugăciuni mai scurte, dar să le zicem din toată inima. Sunt bune şi rugăciunile lungi, Psaltirea, sunt bune şi acatistele, sunt bune şi cele şapte laude, dar să ai oleacă de linişte şi să-ţi aduni mintea, şi acelea se cere să le zici cu mintea şi cu inima. Dar dacă tu ţii tot să faci treabă şi să alergişi să zici psalmi, unde se duce mintea? Nu-i pasă Lui de astea, îi pasă de rugăciunea cea din inimă.
Părintele Cleopa, Moldova Ortodoxa
luminapentrucandeladinsufl