Simplificaţi-vă viaţa!, Cuviosul Paisie Aghioritul
“Cu cât oamenii se îndepărtează mai mult
de viaţa cea simplă, firească şi înaintează spre lux, cu atât creşte şi
neliniştea din ei. Şi cu cât se îndepărtează mai mult de Dumnezeu, este
firesc să nu afle nicăieri odihna. De aceea umblă neliniştiţi chiar şi
împrejurul lumii – precum cureaua maşinii împrejurul roţii nebune –
pentru că în toată planeta noastră nu încape multa lor linişte. Din
traiul cel bun lumesc, din fericirea lumească iese stresul lumesc.
Educaţia exterioară cu stres duce în fiecare zi sute de oameni (chiar şi
copii mici) la psihanalize şi la psihiatri şi construieşte mereu
spitale de boli psihice şi instruieşte psihiatrii, dintre care mulţi
nici în Dumnezeu nu cred, nici existenţa sufletului nu o primesc. Prin
urmare, cum este cu putinţă ca aceşti oameni să ajute suflete, când ei
înşişi sunt plini de nelinişte? Cum este cu putinţă ca omul să mângâie
cu adevărat, dacă nu crede în Dumnezeu şi în viaţa cea adevărată, cea de
după moarte, cea veşnică? Când omul prinde sensul cel mai adânc al
vieţii celei adevărate, i se îndepărtează toată neliniştea şi-i vine
mângâierea dumnezeiască, şi astfel se vindecă. Dacă ar fi mers cineva la
spitalul sau cabinetul de boli psihice şi le-ar fi citit bolnavilor pe
Avva Isaac, s-ar fi făcut bine toţi cei ce ar fi crezut în Dumnezeu,
pentru că ar fi cunoscut sensul cel mai adânc al vieţii.
Oamenii încearcă să se liniştească cu
calmante sau cu teorii yoga, şi nu vor adevărata linişte, care vine
atunci când se smereşte omul şi care aduce mângâierea dumnezeiască
înlăuntrul lor. Şi turiştii care vin din ţări străine şi umblă pe
drumuri, prin soare, căldură, praf, prin atâta zăpuşeală, gândeşte-te
cât suferă! Ce silă, ce apăsare sufletească au, de ajung să socoată
destindere această chinuială exterioară! Cât sunt de izgoniţi de ei
înşişi, de ajung să socoată această chinuială drept odihnă!
Când vedem un om cu o nelinişte mare, cu
mâhnire şi supărare, deşi le are pe toate – nu-i lipseşte nimic – atunci
să ştim că-i lipseşte Dumnezeu. În cele din urmă, oamenii sunt chinuiţi
şi de bogăţie, pentru că bunurile lumeşti nu-i împlinesc sufleteşte;
suferă de un chin îndoit. Cunosc oameni bogaţi care au de toate şi nu au
copii, şi tot se chinuiesc. Se plictisesc de somn, se plictisesc de
plimbări, sunt chinuiţi de toate. “În regulă”, îi zic unuia, “dacă ai
timp liber, fă-ţi cele duhovniceşti. Citeşte un Ceas, citeşte puţin din
Evanghelie”. “Nu pot”, îmi spune. “Fă un bine, du-te la un spital şi
mângâie un bolnav”. “Cum să merg până acolo?, îmi răspunde. “Şi de ce să
fac aceasta?”. “Du-te şi ajută vreun sărac de prin vecini”. “Nu, nu mă
mulţumeşte nici aceasta”, spune. Să aibă timp liber, să aibă o grămada
de case, să aibă toate bunătăţile şi să se chinuiască! Ştiţi câţi astfel
de oameni există? Şi se chinuiesc până ce li se strâmbă mintea?
Înfricoşător! Şi dacă nici nu lucrează, ci îşi trag veniturile numai din
averile lor, atunci sunt cei mai chinuiţi oameni. Dacă ar avea cel
puţin un serviciu, ar fi mai bine.
Viaţa de astăzi e alergătură, este un iad
Oamenii se grăbesc şi aleargă mereu. La
ora cutare trebuie să se afle aici, la cealaltă acolo, şi aşa mai
departe. Şi ca să nu uite ce au de făcut, şi le notează pe toate. Cu
atâta alergătura, tot este bine ca îşi mai amintesc cum îi cheamă… Nici
pe ei înşişi nu se cunosc. Dar cum să se cunoască? Se poate să te
oglindeşti în apă tulbure? Dumnezeu să mă ierte, dar lumea a ajuns un
adevărat spital de nebuni. Oamenii nu se gândesc la cealaltă viaţă, ci
cer numai aici mai multe bunuri materiale. De aceea nu află linişte şi
aleargă mereu.
Bine că există viaţa de dincolo. Dacă
oamenii ar fi trăit veşnic în viaţa aceasta, nu ar fi existat un iad mai
mare, dat fiind felul în care şi-au făcut ei viaţa. Cu neliniştea asta
de acum, dacă ar fi trăit 800-900 de ani, ca în vremea lui Noe, ar fi
trăit un mare iad. “Zilele anilor noştri şaptezeci de ani, iar de vor fi
în putere, optzeci de ani; şi ce este mai mult decât aceştia, osteneala
şi durere.” (Ps.89, 10-11). Şaptezeci de ani sunt de ajuns ca oamenii
să-şi căpătuiască copiii.
Într-o zi a trecut pe la coliba mea un
medic care trăieşte în America şi mi-a spus despre viaţa de acolo.
Lucrează toată ziua. Fiecare membru al familiei trebuie să aibă maşina
sa. Apoi acasă, pentru ca fiecare să se mişte liber, trebuie să aibă
patru televizoare. Lucrează şi se ostenesc ca să scoată bani mulţi, ca
sa spună că sunt aranjaţi şi fericiţi. Dar ce legătură au toate astea cu
fericirea? O astfel de viaţă plină de nelinişte şi într-o neîncetată
alergătură (după bani) nu înseamnă fericirea, ci este un iad. Ce să faci
cu viaţa într-un astfel de stres? Dacă ar fi trebuit ca întreaga lume
să trăiască o astfel de viaţă, eu nu aş fi voit-o. Dacă Dumnezeu le-ar
fi zis acestor oameni: “Nu vă pedepsesc pentru viaţa ce o trăiţi, însă
vă voi lăsa să trăiţi veşnic în acest fel”, asta pentru mine ar fi fost
un mare iad.
De aceea, mulţi oameni nu pot răbda să
trăiască în astfel de condiţii şi ies afară în aer liber, fără direcţie
şi scop. Se adună în grupuri şi merg în afara oraşelor, în mijlocul
naturii, unii ca să facă gimnastică, iar alţii pentru altceva. Mi s-a
spus despre unii că ies în aer liber şi aleargă, ori se suie pe munţi
până la înălţimea de 6000 de metri. Îşi ţin răsuflarea, apoi o lasă, şi
iarăşi inspiră adânc… Lucruri de nimic. Aceasta arată că inima lor este
strivită de nelinişte şi caută o ieşire. Am spus unuia dintre aceştia:
“Voi săpaţi o groapă, o măriţi, vă minunaţi de groapa ce aţi făcut-o şi…
săriţi în ea, prăvălindu-vă în jos, în timp ce noi [creştinii] săpăm
groapa, dar aflăm metale preţioase. Nevoinţa noastră are rost, fiindcă
se face pentru ceva mai înalt.“
Simplificaţi-vă viaţa!
Mirenii spun: “Fericiţi sunt cei care trăiesc în palate şi au toate
înlesnirile”. Dar însă fericiţi sunt cei care au izbutit să-şi
simplifice viaţa şi s-au eliberat din laţul acestui progres lumesc al
multelor înlesniri, sau mai degrabă al multelor greutăţi, şi au scăpat
de acest stres înfricoşător al vremii noastre de azi. Dacă omul nu îşi
simplifică viaţa, se chinuieşte, în timp ce simplificând-o nu va avea
acest stres.
Odată, la Sinai un german i-a spus unui
copil de beduin, care era foarte deştept: “Tu eşti deştept, poţi învăţa
carte”. “Şi după aceea?”, îl întrebă copilul. “După aceea o să devii
mecanic”. “Şi după aceea?”. “După aceea iţi vei deschide un atelier de
reparat maşini”. “Şi după aceea?”. “După aceea o să-l măreşti”. “Si după
aceea?”. “După aceea vei lua şi pe alţii să lucreze şi vei avea mult
personal”. “Adică, ii spune, să am eu durere de cap, apoi să dau şi
altuia durere de cap, şi după aceea altuia? Nu este mai bine acum, când
nu am nicio durere de cap?” Cea mai mare durere de cap vine din
gândurile acestea: “Să facem aceasta, să facem cealaltă”. Dacă gândurile
ar fi duhovniceşti, cel ce le are ar simţi mângâiere duhovnicească şi
nu ar avea durere de cap.
Încă şi la mireni insist mult asupra
simplităţii, pentru ca multe din cele ce se fac nu sunt de trebuinţă şi
îi mănâncă stresul. Le vorbesc de cumpătare şi nevoinţă. Strig mereu:
“Simplificaţi-vă viaţa, şi stresul va fugi“. Cele mai multe divorţuri de
aici pornesc. Oamenii au de făcut multe treburi, multe lucruri şi
astfel se ameţesc. Lucrează amândoi, tata şi mama, şi îşi lasă copiii de
izbelişte. Osteneală, nervi – din probleme mici, scandaluri mari –
apoi, divorţ fără justificare. Acolo ajung. Dar dacă şi-ar simplifica
puţin viata, ar fi şi odihniţi, şi veseli. Acest stres este o
catastrofă.
Odată mă aflam într-o casă foarte
luxoasă. Discutând cu stăpânii ei, aceştia mi-au zis: „Noi trăim în rai,
în timp ce alţi oameni duc lipsă”. “Trăiţi în iad”, le spun. “Nebune,
în noaptea aceasta…”, a spus Dumnezeu bogatului. Dacă Hristos m-ar
întreba: “Unde vrei să trăieşti, într-o puşcărie sau într-o casă ca
aceasta?”, eu aş răspunde: “Într-o puşcărie întunecată”, pentru că
puşcăria m-ar ajuta. Mi-ar aminti de Hristos, de sfinţii mucenici, mi-ar
aminti de pustnicii care au stat în crăpăturile pământului, mi-ar
aminti de călugărie. Puşcăria ar semăna puţin şi cu chilia mea, şi m-aş
bucura. Dar casa voastră de ce mi-ar aduce aminte şi la ce m-ar ajuta?
De aceea puşcăriile mă odihnesc mai mult decât un salon lumesc, dar şi
decât o chilie frumoasă a unui monah. De mii de ori aş prefera să stau
în puşcărie, decât într-o astfel de casă.
Odată, fiind găzduit în casa unui prieten
din Atena, gazda m-a rugat să primesc un creştin înainte de a se lumina
de ziuă, deoarece în altă vreme a zilei acela nu putea. Aşadar, acel om
a venit bucuros şi slăvind neîncetat pe Dumnezeu. Avea multă smerenie
şi simplitate şi-mi cerea să mă rog pentru familia lui. Fratele acesta
era cam pe la 38 de ani şi avea şapte copii. Împreună cu familia lui mai
stăteau şi cei doi părinţi ai săi; în total unsprezece suflete, care
locuiau împreună într-o singură cameră. Îmi spunea cu toată simplitatea
pe care o avea: “Camera ne încape numai atunci când stăm în picioare,
dar când trebuie să ne culcăm nu ne mai încape, este puţin strâmtă. Dar,
slavă lui Dumnezeu, acum am făcut un adăpost pentru bucătărie şi am
rezolvat-o. Părinte, noi cel puţin avem un acoperiş deasupra capului, în
timp ce alţii stau sub cerul liber”. Lucra ca tocilar. Locuia în Atena
şi plecă înainte de a se lumina de ziuă ca să ajungă la Pireu, unde
lucra. Din pricina statului în picioare şi a multelor drumuri avea
varice, care îl deranjau, însă multa lui dragoste pentru familie îl
făcea să uite durerile şi suferinţele. Mai ales se prihănea pe sine
mereu şi spunea ca nu are dragoste, pentru că nu face fapte bune cum se
cuvine unui creştin şi lăuda pe femeia sa că face fapte bune, pentru că
pe lângă copiii şi socrii săi, de care avea grijă, mergea şi lua
lucrurile bătrânilor din vecinătate, pe care le spăla; le punea acestora
casele în rânduială şi le făcea şi câte o supă. Pe faţa acestui bun
creştin se putea vedea zugrăvit harul dumnezeiesc. Avea înlăuntrul său
pe Hristos şi era plin de bucurie, iar camera sa era plină de bucurie
paradisiacă. În timp ce aceia care nu au înlăuntrul lor pe Hristos sunt
plini de nelinişte. Chiar şi numai doi oameni dintre aceştia să fie, nu
încap nici în unsprezece camere. Pe când acei unsprezece oameni, care
aveau pe Hristos în ei, încăpeau într-o singură cameră.
Chiar şi pe unii oameni duhovniceşti îi
vezi că nu încap, oricât loc ar avea, fiindcă înlăuntrul lor n-a intrat
în întregime Hristos. Dacă femeile ce au trăit în Farasa ar fi văzut
luxul care exista azi, chiar şi în mănăstiri, ar fi zis: “Va arunca
Dumnezeu foc să ne ardă! Ne va părăsi Dumnezeu”. Acelea îşi făceau
treburile taca-taca. Dis-de-dimineaţă trebuia să scoată caprele la
păscut, apoi să deretice casa. După aceea, mergeau la bisericuţele din
împrejurimi ori se adunau prin peşteri, unde vreuna, care ştia puţină
carte, citea Sinaxarul cu Sfântul zilei. Pe urmă dă-i la metanii;
rosteau apoi şi rugăciunea: “Doamne Iisuse…”. Şi lucrau, şi se osteneau.
Femeia trebuia să ştie să coasă toate hainele casei. Şi pe atunci le
cosea cu mâna. Maşini de cusut erau puţine, şi acelea numai în oraşe; în
sate nu existau. În Farasa exista numai o singură maşină de cusut.
Coseau încă şi hainele bărbaţilor lor, care erau mai comode decât cele
de astăzi; iar ciorapii ii împleteau cu mâna. Aveau gust, tragere de
inimă, şi le mai rămânea şi timp, fiindcă ele pe toate le făceau simple.
Femeile din Farasa nu se uitau la amănunte. Trăiau bucuria călugăriei.
Şi dacă, de pildă, pătura nu era bine întinsă şi atârna puţin într-o
parte, şi i-ai fi spus: “Îndreaptă pătura!”, ea ţi-ar fi răspuns: “Te
împiedică la rugăciune?”.
Oamenii de astăzi nu cunosc această bucurie a călugăriei. Ei cred că nu
trebuie să trăieşti în lipsă, ca să nu te chinuieşti. Dacă oamenii ar
gândi puţin mai călugăreşte, dacă ar trăi mai simplu, ar fi liniştiţi.
Acum se chinuiesc, pentru că au în sufletul lor nelinişte şi deznădejde.
“Cutare a reuşit în viaţă fiindcă şi-a făcut două blocuri de locuinţe
sau pentru că a învăţat cinci limbi etc. Iar eu nu am nici un apartament
şi nu ştiu nicio limba străină. Oh, sunt pierdut!”. Unul are o maşină
şi începe: “Cutare are una mai bună. Să-mi iau şi eu”. Ia una mai bună,
însă tot nu se bucură de ea, pentru că altul are una încă şi mai bună.
Şi ia pe cea încă şi mai bună, dar după aceasta află că unii au avioane
personale şi iar se chinuieşte. Nu se mai opresc. În timp ce unul nu are
maşină slăveşte pe Dumnezeu şi se bucură. “Slava lui Dumnezeu, spune,
nu-i nimic ca n-am maşină. Am în schimb picioare sănătoase şi pot merge.
Câţi oameni nu sunt cu picioarele tăiate şi nu se pot sluji pe sine, nu
pot ieşi la plimbare, ci le trebuie un om să-i slujească, în timp ce eu
am picioarele mele!”. Şi un şchiop se bucura când spune: “Alţii sunt
lipsiţi de amândouă picioarele!”.
Nemulţumirea şi nesaţiul sunt un rău
mare. Cel robit bunurilor materiale este stăpânit mereu de mâhnire şi de
nelinişte, pentru că pe de o parte tremură ca să nu piardă cele
materiale, iar pe de alta parte ca să nu i se ia sufletul. Într-o zi a
venit un bogat din Atena şi mi-a spus: “Părinte, am pierdut legătura cu
fiii mei; mi-am pierdut copiii!”. “Câţi copii ai?”, îl întreb. “Doi”,
îmi răspunde. “I-am crescut cu lapte de pasăre. Tot ce au vrut au avut!
Chiar şi maşină le-am luat.” Din discuţie reieşea că şi el avea maşina
lui, şi femeia sa pe a ei, şi copiii lui pe a lor. “Binecuvântatu-le,
i-am spus, tu în loc să-ţi micşorezi problemele, le-ai mărit. Acum ai
nevoie de un garaj mare pentru maşini, de un mecanic pe care să-l
plăteşti de patru ori mai mult ca să le repare, ca să nu mai vorbim de
faptul că vă primejduiţi toţi patru în fiecare clipă să muriţi. În timp
ce dacă ţi-ai fi simplificat viaţa, familia ţi-ar fi fost unită, v-aţi
fi înţeles unul pe altul şi nu ai fi avut aceste probleme. Nu sunt
vinovaţi copiii tăi, tu eşti vinovat că nu te-ai îngrijit să le dai altă
educaţie”. O familie, patru maşini, un garaj, un mecanic etc.! Ce are
dacă merge unul mai târziu? Toate aceste înlesniri nasc greutăţi.
Altă dată a venit un alt familist la
coliba mea – familia lui era alcătuită din cinci persoane – şi mi-a zis:
“Părinte, avem o maşină şi mă gândesc să-mi iau alte două. Ne vor
ajuta”. “Dar te-ai gândit cât vă vor îngreuia? l-am întrebat. Pe aceea
pe care o ai o pui acolo, într-o gaură, pe toate trei unde le vei pune?
Îţi va trebui un garaj şi o magazie pentru carburanţi. Veţi trece prin
trei primejdii. Mai bine sa aveţi una şi să vă limitaţi ieşirile. Veţi
avea atunci timp să vă vedeţi şi de copii. Veţi avea şi linişte.
Simplificarea este totul”. “Nu m-am gândit la aceasta”, îmi zice.
Când eram mici făceam dintr-un mosor o
jucărie minunată, şi ne bucuram de ea. Copiii mici se bucură de o
maşinuţă mai mult decât oricare din părinţii lor, atunci când îşi
cumpără un Mercedes. Dacă întrebi o fetiţă: “Ce vrei, o păpuşă sau un
bloc de locuinţe?”, vei vedea ca îţi răspunde: “O păpuşă”. Aşadar,
copiii mici cunosc deşertăciunea lumii.
- Părinte, ce ajuta mai mult pentru ca cineva să cunoască această bucurie a cumpătării?
- Să prindă sensul cel mai adânc al vieţii. “Căutaţi mai întâi Împărăţia
lui Dumnezeu…”. De aici porneşte simplitatea şi orice înfruntare
corectă a lucrurilor”.
Sursa: Cuviosul Paisie Aghioritul, “Cu durere si cu dragoste pentru omul contemporan”, Editura Evanghelismos, 2003 via
Revista Porunca Iubirii
Poezii
RăspundețiȘtergereGraiuri profetice
Intelepciunea omeneasca
Va face idoli pe pamant
Si lumea vrea sa foloseasca
Dezmatul ca asezamant.
Vor tunde barbile si parul
Si hainele vor reteza,
Iar legile cu adevarul
La moda toate vor scurta.
La tineri nu va fi rusine
Si nici iubire intre frati.
Iar moda va tari cu sine
Pe oamenii destrabalati.
Atuncea Dumnezeu,cu greata,
Va cauta spre pamanteni
Si-i va lipsi pe multi de viata
Ca oarecand pe <>.
Pamantul isi va pierde mana
Si munca nu va fi cu spor,
Ca multi vor crede pe satana
Tovaras slobozirii lor !
Atuncea lumea va sa fiarba
Ca un cazan la <>,
-Aprinsa de mania oarba-
Si pacea ei se va lua.
Razboaie mari,infricosate,
Se vor tine aproape lant,
Dar mai grozav va fi ca toate,
Al << celor sapte la Bizant >>!
Popoarele civilizate,
Cand mai vartos vor progresa,
Ca fiarele infometate,
Cu dintii se vor sfasia.
Vor face <> zburatoare,
Iar coada lor de scorpion
Va face iarasi tulburare
Ca turnul de la Babilon.
Atunci va fi ca armatura
Balauri groaznici de metal,
Imprastiind parjol din gura
Si fumuri cu venin mortal.
La vii a treia parte
Din toata lumea va scapa,
Iar restul se va da la moarte;
Apoi razboiul va-nceta!
Caci Inger va veni din ceruri,
Strigand cu glas infricosat,
Sa puna capat la maceluri,
Puterilor din Tarigrad.
Acolo,Ingerii vor pune
Pe tronul bizantin un Sfant
Si pasnic,toti se vor supune,
Lipsind razboiul pe pamant.
Atunci va fi ortodoxia
In toata lumea stralucind,
Si va sa piara dusmania,
Belsug si dragoste fiind!
Sfantul Ioan Iacob Romanul(din cartea Parintelui Ioan)
Cum pot să cer?
RăspundețiȘtergereCum pot să cer ca alţii
Să-mi ţină sfatul bun,
Când mai întâi eu însumi,
Nu fac aşa cum spun?
Cum aş pute credinţă
La alţii să le cer,
Când eu trăiesc în lume,
Cum nici n-ar fi un cer.
Cum pot să pun pe alţii
La post şi rugăciunii,
Când eu trăind desfrâul
Petrec cu cei nebuni?
Şi cum privesc la mine
Cei ce m-aud grăind,
Când una spun la alţii
Şi alta fac trăind.
Să cer ca ei s-asculte
Iar eu să fac ce vreu...
Cum oare nu mă vede,
Pe mine Dumnezeu?
Trezeşte-mă o Doamne
Să nu mă-nşel să pier,
Ci-ntâi să fac eu însumi
Ce altora le cer....(T.Dorz)
nu-mi venea să cred că mă voi reuni vreodată cu fostul meu iubit, eram atât de traumatizat, rămânând singur, fără corpul care să rămână lângă mine și să fiu cu mine, dar am fost atât de norocos într-o anumită zi să întâlnesc acest lucru dr. puternic, vrăjitor Dr Wight, după ce i-a spus despre situația mea, a făcut tot posibilul uman ca să vadă că iubitul meu se întoarce la mine, într-adevăr, după ce a lansat vraja, fostul meu iubit a revenit la mine mai puțin de 48 de ore, a venit fostul meu iubit înapoi, implorându-mă că nu mă va mai părăsi niciodată, 3 luni mai târziu ne-am logodit și ne-am căsătorit, dacă aveți aceeași situație, contactați-l pe dr. wight, pe e-mailul său: wightmagicmaster@gmail.com. mulțumesc foarte mult, domnule, că mi-ați readus fostul iubit înapoi, adresa de e-mail a lui: wightmagicmaster@gmail.com.
RăspundețiȘtergereWhatsApp: +17168691327